Sustavi boja na zaslonu i pisaču
Sustavi definiranja, kreiranja i vizualiziranja boje nazivamo model boja ili prostor. Njegova je uloga prikazivanje boja s osnovnim komponentama. Tri najraširenija modela boja su RGB, CMZK i HSV-HSL.
RGB model boja
RGB vrijednosti boja podržane su u svim preglednicima. RGB vrijednost boje navedena je sa crvenim, zelenim i plavim parametrom. Svaki parametar definira intenzitet boje kao cijeli broj između 0 i 255. Na primjer, RGB (0,0,255) se prikazuje kao plava, jer je plavi parametar postavljen na najveću vrijednost (255), a ostali na 0. Odabirom maksimalnih vrijednosti RGB bojama dobivamo bijelu boju RGB (255,255,255), a smanjenjem vrijednosti dobivamo crnu boju RGB (0,0,0).
Piksel
Možemo vidjeti primjenu u zaslonskoj točci (pixelu) koji sastoji se od tri vrlo blizu smještene RGB točke. Zaslonske točke ili pikseli koriste se u zaslonima i zahvaljujući nesavršenosti ljudskoga oka dobijamo točke u raznim bojama koje možemo spojiti u sliku. Bitno je napomenuti da se te točke NE preklapaju već se nalaze jedna pored drugih i mogu se osvjetliti jačim ili slabijim intezitetom osvjetljenja. RGB zapisima koriste digitalni uređaji sa zaslonom. Piksel je najmanji element slike zaslona. Svaki piksel zapisujemo nizom bitova (0, 1). Broj bitova za označavanje boje jednog piksela naziva se dubina boje i mjeri se u bpp (bits per pixel). Dubina definira broj nijanski boje te zato spektar boja dobiven primjenom RGB modela je jako velik (16,777,216 nijansi). Na linku možemo testirati RGB način stvaranja boja.
CMYK model boja
CMYK model boja sastoji se od četiri primarne boje modrozelena(cyan), ljubičactocrvena (magenta), žuta (yellow) i Crna(black), Tim osnovnim bojama u tisku postižemo sve ostale boje. CMYK je substraktivni model miješanja boja, što znači dodavanjem svih boja CMYK-a dobivamo crnu,i najčešće se koristi u ispisu. To je miješanje boja oduzimanjem svijetla tj. počinjemo s bijelim svjetlom (papir) i oduzimamo mu svijetlo, dodajemo CMYK boje i na kraju dobivamo crnu boju (crni papir).
Iako u CMYK-u nikada ne miješamo svijetla već tiskarske boje, koje oduzimaju, apsorbiraju svijetlo. Tri boje CMY kad se pomiješaju bobivamo nesavršenu crnu boju, zato se u tisku dodaje još i crna tiskarska boja.
HSV/HSL model boja
HSV i HSL cilindar boje
HSL/HSV kratica je za ton ili tonalnost boje(Hue), zasićenje ili saturacija(Saturation) i svjetlinu/vrijednost (Lightness/Value). Model je razvijen kako bi se boje više približile načinu na koi čovijek vidi boje.
U HSL/HSV prikazu svaka boja određena je s tri komponente:
tonom boje – određen je valnom duljinom spektra. To je kut od 0° do 360° na kotaču boja. Ton može imati vrijednosti crvene, žute, zelene, modrozelene, plave i ljubičastocrvene boje.
zasićenost – podatak koji govori koliko je neka boja čista (0 – 100%). Nula posto – nema boje, sto posto – zasićena boja. Odnosi se na postotak bijele svjetlosti u boji. Kada je zasićenje nula, vrijednosti tona su nebitne.
svjetlina/vrijednost – relativna količina svjetla koju boja prirodno emitira (0 – 100%). Nula posto crna boja, sto posto od bijele do čiste boje, ali nijansa ovisi o zasićenju.
Kodiranje boja
U kodiranju možemo koristiti sva tri navedena modela boja, implementrirajući ih na različite načine, poput navođenja naziva boje, upisivanja RGB, heksadecimalne ili HSV-HSL vrijednosti boje. Moguće je i pisanje engleskih imena boja, no na taj način ne pokrivamo sve nijanse boje stoga se taj način generalno izbjegava.
U kodiranju CMYK modela boje nastaju oduzimanjem određenih komponenti pa im intenzitet izražavamo u postotcima od 0 do 100%. Bijelu označavamo s 0% (0% C + 0% M + 0% Y), a crnu sa 100%. Manji postotak boje daje svjetlije nijanse neke boje.
Heksadecimalni zapis podržan je u većini web preglednika i najviše je rabljen u multimedijima. Format zapisa kombinacija osnovnih boja je #RRGGBB. Iza znaka # postavlja se vrijednost crvene,zelene i plave u nekoj nijansi. Sjetimo se, nijanse idu od 0-255, no u heksadecimalnom zapisu označavaju se od 00 do FF i označavaju jačinu izvora svjetlosti.